NADPOBUDLIWOŚĆ I ADHD
DLA KOGO?
Szkolenie jest przeznaczone do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dla rodziców, nauczycieli przedszkola i nauczania początkowego oraz fizjoterapeutów.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Każde dziecko jest inne, ale niektóre bardziej niż inne potrzebują odmiennego traktowania i indywidualnego podejścia. Być może obawiasz się tego, że twoje dziecko ma ADHD, albo w pracy stykasz się z takimi dziećmi. Może obserwujesz zachowania, które mogą świadczyć o tym zaburzeniu i boisz się, że mogą dotyczyć Twojego dziecka?
Boisz się, jak sobie w tej sytuacji poradzić? Do kogo się zwrócić po pomoc? Jak pracować, uczyć się i bawić z takim dzieckiem? Jak ogarnąć życie rodzinne, żeby nie było podporządkowane tylko specyficznym potrzebom dziecka?
Problemy jakie mają dzieci z nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami koncentracji uwagi nie tkwią tylko w samym dziecku, lecz także w strukturze grupy rówieśniczej, domu rodzinnym czy nieodpowiednim dopasowaniu programu i sposobu nauczania do specyficznych potrzeb dziecka.
Moim zadaniem jest pokazanie ci jak w prosty sposób dostosować metody i środki pracy z dzieckiem aby skorzystało na tym zarówno dziecko jak i nauczyciel i rodzic. Twoja siła i klucz do sukcesu tkwi w zrozumieniu jak pracuje mózg dziecka z ADHD i jakie przed Tobą jako rodzicem i nauczycielem stoją wyzwania zarówno dnia codziennego jak i dydaktyczne.
Niestety w naszym kraju dzisiaj rodzic musi być także nauczycielem swojego dziecka po szkole. Im wcześniej zdiagnozujemy problem i zaczniemy pracę z dzieckiem, tym łatwiej będzie dziecku radzić sobie z wyzwaniami szkolnymi, komunikacją z rówieśnikami i z własnymi emocjami.
PODCZAS SZKOLENIA ODPOWIEMY NA NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ PYTANIA M.IN.:
- Jakie objawy świadczą o nadpobudliwości psychoruchowej i mogą/powinny Cię niepokoić?
- Kto diagnozuje ADHD i jak się do tego zabrać?
- Czym się różni ADHD od nadpobudliwości ruchowej?
- Jakie terapie stosuje się w pracy z dzieckiem z ADHD?
- Czy z ADHD się wyrasta?
- Kiedy mogę pracować z dzieckiem sama, a kiedy powinnam/powinienem udać się do terapeuty?
- Jak wygospodarować czas na ćwiczenia i pracę z dzieckiem z ADHD?
- Jak zachęcić dziecko do takich zabaw? Moje dziecko woli smartfon/tablet/telewizor.
- Czy odpowiednimi ćwiczeniami i zabawami można poprawić inteligencję dziecka i jego wyniki w nauce?
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka?
- Jak zachęcić do pracy/zabaw rodzinę, opiekunkę, panią w przedszkolu?
CO BĘDZIESZ POTRAFIŁ/A ZROBIĆ PRAWIDŁOWO PO SZKOLENIU – TWOJE NOWE UMIEJĘTNOŚCI:
- Rozpoznać u dziecka nadpobudliwość psychoruchową i opracować ścieżkę postępowania
- Bawić się w kreatywne zabawy poprawiające samokontrolę i koncentrację uwagi .
- Bawić się w kreatywne zabawy poprawiające zdolności poznawcze Twojego dziecka/dzieci.
- Czerpać przyjemność i satysfakcję z zabawy z dzieckiem.
- Wpleść ćwiczenia i zabawy w Twój zwykły harmonogram dnia.
- Zarazić tym podejściem Twoją rodzinę i znajomych.
POSZERZYMY TWOJĄ WIEDZĘ I STANIESZ SIĘ ŚWIADOMYM RODZICEM/NAUCZYCIELEM/TERAPEUTĄ. DOWIESZ SIĘ M.IN.:
- Jak działa układ nerwowy dziecka z ADHD?
- Jakie są przyczyny niewłaściwych zachowań dzieci?
- Jakie są edukacyjne potrzeby dzieci z ADHD?
- Jak dostosować otoczenie w którym przebywa dziecko, dom, salę, klasę do jego potrzeb?
- Jakie są strategie nauczania dzieci z ADHD?
- Jakie są możliwe ścieżki edukacyjne dla dzieci z ADHD?
- Jak powinna wyglądać wspólna droga postępowania rodziców, nauczycieli i terapeuty?
- Jakie zabawki, gry, gadżety wybierać, aby sprzyjały rozwojowi koncentracji uwagi, samokontroli, a jakich unikać?
- Jak radzić sobie z niechęcią dziecka, rodziny, znajomych?
- Jak budować wartościową relację między tobą, a twoim dzieckiem/dziećmi?
- Jak stawiać granice i otwierać umysł dziecku/dzieciom?
- Jak reagować na trudne/agresywne zachowania dziecka?
- Jak radzić sobie z wyzwaniami nauczania dziecka z ADHD?
HARMONOGRAM SZKOLENIA
BLOK 1 – OK 2 GODZ.
- Diagnoza i uregulowania prawne.
- Czym jest ADHD. Etiologia, podtypy, problemy występujące łącznie z ADHD.
- Dieta dziecka i rodziny – SZKOLENIE ROZWIJAJĄCE TEMAT TUTAJ
- Organizacja życia rodzinnego, przedszkolnego, szkolnego i otoczenia.
- Akceptacja i budowanie więzi.
- Współpraca środowiska rodzinnego i edukacyjnego.
- Dobór odpowiednich zabaw i ćwiczeń z uwzględnieniem potrzeb i deficytów dziecka.
- Przybory, przyrządy, zabawki – czyli co nam będzie potrzebne do zabawy.
- Zabawa – czy ciężka praca? Jak odpoczywać z dzieckiem?
PRZERWA KAWOWA – 30 MIN.
BLOK 2 – OK 2 GODZ.
- Ćwiczenia gry i zabawy poprawiające koncentrację.
- Ćwiczenia gry i zabawy poprawiające uważność.
- Ćwiczenia gry i zabawy poprawiające wyciszenie i uspokajające.
- Ćwiczenia w formie scenek rodzajowych uczące radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci.
- Tworzenie dziennika aktywności i obserwacji dziecka.
- Budowanie codziennego harmonogramu dnia dziecka z uwzględnieniem jego deficytów i potrzeb.
- Wplatanie ćwiczeń, gier i zabaw w codzienny harmonogram dziecka.