ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
DLA KOGO?
Szkolenie jest przeznaczone do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dla rodziców, nauczycieli przedszkola i nauczania początkowego oraz fizjoterapeutów.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Każde dziecko/ci uczy się i rozwija poprzez zmysły. Wszystkie informacje docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie .
Integracja sensoryczna dla osoby niewtajemniczonej pewnie brzmi bardzo dziwnie, ale spotykamy się z nią na co dzień. W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i doświadczenia płynące ze wszystkich zmysłów.
Ruch poprzez zabawę, wykonywanie codziennych czynności. Małe dziecko musi nauczyć się wykorzystywać posiadane zmysły, zrozumieć informacje jakie dostarczają mu narządy zmysłów. Często dzieje się jednak tak, że zmysły funkcjonują dobrze, lecz dzieci nie potrafią ich zinterpretować.
Zaburzenia integracji sensorycznej mają wpływ na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka. Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.
Problemy nie znikną same, a z czasem zazwyczaj się nasilają i nakładają na inne problemy. Im wcześniej zdiagnozujemy problem i zaczniemy pracę dzieckiem tym łatwiej będzie dziecku radzić sobie z wyzwaniami szkolnymi, komunikacją z rówieśnikami i z własnymi emocjami.
Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem dziecka w wieku 1-3, to zapraszam Cię serdecznie TUTAJ. Na tym szkoleniu zabawy i ćwiczenia będą dopasowane do potrzeb Twojego dziecka.
PODCZAS SZKOLENIA ODPOWIEMY NA NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ PYTANIA M.IN.:
- Jakie objawy świadczą o zaburzeniach integracji sensorycznej i mogą/powinny Cię niepokoić?
- Kiedy mogę pracować z dzieckiem sama, a kiedy powinnam/powinienem udać się do terapeuty?
- Jak wygospodarować czas na ćwiczenia i zabawy integrujące zmysły?
- Jak zachęcić dziecko do takich zabaw? Moje dziecko woli smartfon/tablet/telewizor.
- Czy taki zabawami można poprawić inteligencję dziecka?
- Dlaczego moje dziecko nie lubi zabaw w piasku, brudzenia się, chodzić w butach, chodzić bez butów, huśtać się, głośnej muzyki, pokarmów o określonej strukturze, kąpać się…. itd..?
- Jak zachęcić do zabaw rodzinę, opiekunkę, panią w przedszkolu / szkole?
- Co ma wspólnego rozwój integracji sensorycznej z rozwojem ruchowym i inteligencją?
CO BĘDZIESZ POTRAFIŁ/A ZROBIĆ PRAWIDŁOWO PO SZKOLENIU – TWOJE NOWE UMIEJĘTNOŚCI:
- Rozpoznać u dziecka zaburzenia integracji sensorycznej, jeśli wystąpią.
- Bawić się w kreatywne zabawy poprawiające integrację zmysłową.
- Bawić się w kreatywne zabawy poprawiające zdolności poznawcze Twojego dziecka/dzieci.
- Czerpać przyjemność i satysfakcję z zabawy z dzieckiem.
- Wpleść zabawy sensoryczne w Twój zwykły harmonogram dnia.
- Zarazić tym podejściem rodzinę i znajomych.
POSZERZYSZ SWOJĄ WIEDZĘ I BĘDZIESZ ŚWIADOMYM RODZICEM/NAUCZYCIELEM/TERAPEUTĄ. DOWIESZ SIĘ M.IN.
- Jakie są zabawy rozwijające dziecko/dzieci pod względem integracji sensorycznej ?
- Jakie zabawki, gry, gadżety wybierać, aby sprzyjały rozwojowi zmysłów i ich integracji, a jakich unikać?
- Jak radzić sobie z niechęcią dziecka, rodziny, znajomych?
- Jak budować wartościową relację między tobą, a dzieckiem/dziećmi?
- Jak stawiać granice i otwierać umysł dziecku/dzieciom?
- Jak reagować na trudne/agresywne zachowania dziecka podczas zabaw?
- Jak sprawić, żeby dziecko/dzieci było szczęśliwe?
HARMONOGRAM SZKOLENIA
BLOK 1 – OK. 2 GODZ
- Etapy rozwoju zmysłów dziecka.
- Nadwrażliwości i podwrażliwości zmysłów.
- Zaburzenia integracji sensorycznej – jak je rozpoznać i z czego wynikają.
- Przykłady zabaw sensorycznych dla dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego.
- Dobór odpowiednich zabaw z uwzględnieniem potrzeb i deficytów dziecka.
- Przybory, przyrządy, zabawki – czyli co nam będzie potrzebne do integracyjnej zmysły zabawy.
- Zabawa – czy ciężka praca? Jak odpoczywać z dzieckiem?
PRZERWA KAWOWA – 30 MIN.
BLOK 2 – OK. 2 GODZ.
- Gry i zabawy rozwijające zmysł równowagi.
- Gry i zabawy rozwijające wzrok.
- Gry zabawy rozwijające węch.
- Gry i zabawy rozwijające słuch.
- Gry i zabawy rozwijające smak.
- Gry i zabawy rozwijające czucie proprioceptywne (czucie głębokie).
- Ćwiczenia w formie scenek rodzajowych uczących radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci.
- Tworzenie dziennika aktywności i obserwacji dziecka.