Monthly Archives: Listopad 2019

NAWODNIENIE DZIECI

RODZICE SPORTOWCÓW

Zacznę od tego, że mam dwójkę dzieci. I dwójkę sportowców. Oboje chodzą do szkoły sportowej. Julia do klasy pływackiej średnio 2 h dziennie pływania plus 2 godziny wf – u. Wiktor do klasy piłkarskiej średnio 3 godziny aktywności ruchowej raczej intensywnej. Problem z nawodnieniem moich dzieci zaczął się już krystalizować na początku ich szkoły, ale wpychałam go w obszary zapomnij i tak nic z tym nie zrobisz. Muszą pić? No muszą. Muszą więcej? No muszą. To pogódź się z tym i niech noszą ze sobą więcej wody do szkoły i tyle. Przez jakiś czas ten stan rzeczy trwał, ale każdemu to przeszkadzało. Nam, że musimy kupować i przechowywać kilka zgrzewek wody tygodniowo. Dzieciom, że muszą ją taszczyć do szkoły (a jeżdżą do szkoły autobusem), i spory kawałek dochodzą jeszcze na nogach.

ŚWIATEŁKO W TUNELU

O butelkach filtrujących wodę dowiedziałam się jakiś rok temu. Coś tam poczytałam w Necie, potem wpadła mi w ręce butelka w Biedronce (ale niestety nie doszła ze mną do domu, choć już byłam z nią przy kasie, długa i nudna historia). A potem jakoś tak lawinowo z każdej strony zalały mnie informacje, filmy, blogi, koleżanka kupiła, koleżanki córki kupiła, trend zero waste itd.  Zgodnie z zasadą przyciągania – jeśli o czymś myślisz intensywnie, to wszystko we wszechświecie uruchamia siły żeby Ci pomóc. Naprawdę w to wierzę!

ROZWIĄZANIE

Co tu dużo pisać. Weszłam w temat. Poczytałam o butelkach filtrujących, filtrach węglowych i ich rodzajach. I na próbę kupiłam dla całej rodziny po jednej sztuce z dwóch rodzajów. Ponieważ Mójcion nie był do końca przekonany, to żeby mu chociaż ten dodatkowy wydatek osłodzić, to kupiłam dwa różne rodzaje butelek Dafi i Brita, żeby sobie wybrał. Taka jestem wspaniałomyślna! To samo zrobiłam z najmłodszą i najbardziej wybredną latoroślą. Potem z synem, mnie została ta co nikt jej już nie chciał. Testowałam smak wody jednocześnie z jednej i drugiej butelki. Na początku wydawało mi się Dafi ma lepszy smak, ale po kilku nalaniach nie widziałam już różnicy między smakiem wody z butelki Brita i Dafi.

NAWODNIENIE

Mam nadzieję, że wiecie jak ważne jest nawodnienie organizmu. Szczególnie nawodnienie organizmu dziecka, które w szczególności potrzebuje wody do sprawnego i lepszego funkcjonowania mózgu, ale nie tylko. Nasz organizm jest tak zaprojektowany, że przekierowuję wodę w obszary najbardziej strategiczne dla funkcjonowania naszego organizmu, takie jak  mózg, serce, wątroba, śledziona, nerki. W dalszej kolejności martwi się obszarami typu: mięśnie, a na szarym końcu  są gdzieś  więzadła, ścięgna i stawy. Jak myślicie, że niewystarczająco dobrze nawodniony organizm będzie miał dobrze funkcjonujący aparat więzadłowo –stawowy? Niestety nie.

 

SKUTKI BRAKU ODPOWIEDNIEGO NAWODNIENIA U DZIECI

(poza oczywistymi, o których przeczytasz w Internecie)

  1. Mniejsza elastyczność więzadeł i ścięgien
  2. Gorsze smarowanie stawowe
  3. Zmniejszona mobilność stawów
  4. Przykurcze mięśni
  5. Zwiększone ryzyko kontuzji

Jeśli macie sportowca w domu to jest to temat bardzo ważny, szczególnie w aspekcie edukowania naszych dzieci do nawyku picia czystej wody w odpowiednich ilościach. Nie chcę w tym poście wchodzić w temat przyswajania wody i izo czy  hipotoników. O tym innym razem.

Dzisiaj tylko o wodzie i jej odpowiednim dawkowaniu u dzieci i dorosłych. Zapotrzebowanie na wodę zależy głównie od masy ciała dziecka i zwykle jest obliczane za pomocą metody HOLLIDAYA I SEGARA. Jest też inna metoda obliczania zapotrzebowania na wodę ale  przydatna głownie dla lekarzy na oddziałach pediatrycznych: METODA PODSTAWOWEGO ZAPOTRZEBOWANIA KALORYCZNEGO. Niestety jest skomplikowana w obliczeniach i oparta na danych, których rodzice dziecka zazwyczaj nie znają.

  1. Czyli po pierwsze: zważ dziecko
  2. Po drugie wydrukuj sobie tabelkę nawodnienia, albo zrób zdjęcie

METODA HOLLIDAYA I SEGARA

Dobowe zapotrzebowanie na płyny obliczone na podstawie metody Hollidaya i Segara (opracowanie własne). Metoda ta zakłada, że na każdy kilogram masy ciała organizm dziecka do 10 kg  potrzebuje 100 ml wody. Między 10 kg a 20 dodajemy 50 ml, a w przypadku przekroczenia 20 kg masy ciała dziecka na każdy kilogram trzeba dodać dodatkowe 20 ml.

PRZYKŁAD

Moja córka Julia waży 35 kg. Wg tabeli powinna wypijać 1800 ml płynów dziennie , czyli:

1500ml + 15kg x 20 ml = 1800 ml.

WAŻNE!

W przypadku gorączki, biegunki, wymiotów, bardzo wysokiej temperatury otoczenia czy  aktywności fizycznej to zapotrzebowanie na wodę wzrasta.

Metody tej nie stosuje się u noworodków do 14 dnia życia, gdyż zawyża ona zapotrzebowanie na płyny w porównaniu do metody podstawowego zapotrzebowania kalorycznego.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

W aktywności fizycznej na każde wydatkowane 100 kcal, dodatkowo do zapotrzebowania trzeba dodać 100-120 ml. W zależności od intensywności wysiłku fizycznego.

CIEKAWOSTKI

  • Całkowita zawartość wody ustrojowej (TBW – Total Body Water)

jest zależna od wieku, płci i otłuszczenia ciała

  • Tkanka tłuszczowa zawiera 30 % wody
  • TBW dla osoby dorosłej o wadze 70 kg wynosi ok. 44 l wody
  • TBW dla noworodków wynosi 70-80% masy ciała
  • TBW dla rocznego dziecka wynosi 65 % masy ciała
  • TBW dla kobiety wynosi 45-50% masy ciała
  • TBW dla mężczyzny wynosi 50-60% masy ciała
  • Utrata 20% TBW oznacza śmierć dla człowieka

PODSUMOWANIE

To teraz już wiecie, dlaczego odwodnienie u noworodków i małych dzieci jest tak niebezpieczne.

Warto monitorować picie wody, nie tylko u siebie, ale też u dzieci. Jest sporo aplikacji na telefon, które nam to ułatwiają. Można ustawić sobie przypomnienie w telefonie i to samo zrobić dzieciom. I przypominać, przypominać i jeszcze raz przypominać. Pijcie wodę! To zmieni Wasze życie, nawet nie zdajecie sobie sprawy jak wiele objawów chorobowych może wynikać z niedostatecznej ilości wody w organizmie. Migreny, brak koncentracji, rozdrażnienie, bóle stawowe, świąd skóry i wiele, wiele innych.

Bądź ze mną na bieżąco na Instagramie i Facebooku, tam posty i dużo fizjoporad pojawia się częściej niż tutaj na blogu. 

Do zobaczenia!

Ewa

 

Literatura:

  1. Harriet Lane, Pediatria, URBAN & PARTNER, 2014
  2. PLoS One 2014; 9 (4): e94754

Czego szukasz?

Bądź poinformowany

Tagi

dzieci nawodnienie przedszkolak sportowiec uczeń woda

Ważne

Informacje zamieszczone na mamadastory nie zastępują indywidualnej porady lekarskiej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, prawnej, ani żadnej innej.
Pamiętaj! Odpowiedzialny rodzic regularnie konsultuje stan swojego zdrowia i zdrowia dziecka w specjalistycznych poradniach, a treści zamieszczone w Internecie nigdy nie zastąpią fachowej wiedzy specjalisty.